Fotografija - intelektualno vlasništvo

Znate li što je intelektualno vlasništvo?


Sve je počelo na prijelazu tisućljeća, neposredno kad se pojavio i Internet. Mnogi se nisu odmah snalazili na valovima nevidljive mreže koja povezuje cijeli svijet. Manjina se snašla ali i otkrila postepeno sve opcije koje će nam Internet donijeti. 

Tadašnja manjina je danas, možemo reći, današnja većina koja je uspjela iskoristiti Internet i sve dobro što donosi u svoju korist. U to vrijeme se pojavljuje izraz ‘Intelektualno vlasništvo’, no što zapravo taj izraz podrazumijeva? 

U nastavku teksta možete pročitati više o izrazu – intelektualno vlasništvo – te saznati na što se sve odnosi i zašto?

email sučelje

Što je intelektualno vlasništvo?

Proizvodi ljudskog uma se smatraju nematerijalnim dobrima. Ta ista dobra se mogu reproducirati, umnožavati i prikazivati višestruko, no ne postoji ‘fizički’ način zaštite tih dobara. Plod ljudskog intelekta se naziva intelektualno vlasništvo jer se smatra da svaka ideja pripada svom stvoritelju, odnosno intelektu koji je ideju realizirao. 

Intelektualno vlasništvo ima sve odlike imovine, te se tako može i prodati, licencirati, patentirati, reproducirati, pokloniti, naslijediti i tako dalje, kao svaki drugi oblik imovine. 

Da biste ostvarili pravo na intelektualno vlasništvo ne trebate imati završen fakultet određenog smjera – dovoljno je plod svog uma plasirati kao proizvod, naravno uz dokaz da je ideja stvarno proizvod vašeg intelekta. 

Intelektualno vlasništvo i njegova cijena

Spomenuli smo već da je ova vrsta vlasništva po svim svojim odlikama ista kao i svaka druga imovina. Dok se na nekretnine, auta, uređaje i slične vrste proizvoda može staviti standardna cijena, koja neće puno varirati od kuće do kuće (jer će možda biti navedena ista cijena kvadrata kuće), kad pričamo o intelektualnom vlasništvu – tu nema pravila. Cijena proizvoda nečijeg intelekta isključivo ovisi o tome koliko kreativni pojedinac cijeni svoju ideju. 

Tvorac intelektualnog vlasništva je grafički dizajner kad vam dizajnira iz glave sav vizualni identitet za tvrtku (jer vi to ne biste mogli sami); freelance blogger koji piše blog postove za stranicu vaše tvrtke (jer nemate zaposlenike koji znaju pisati takvu vrstu teksta); fotografi koji će napraviti profesionalne fotografije proizvoda vaše tvrtke (jer se vaša tvrtka ne bavi fotografijom i zašto biste uopće imali svu opremu za profesionalno fotografiranje); snimatelji videa i montažeri (jer nije jednostavno pretvoriti 5-satno snimanje u jednominutni video koji će obuhvatiti sve što se snimkom htjeli reći i po mogućnosti dodatno probuditi emocije vaših krajnjih klijenata ili kupaca). Ima tu još sličnih zanimanja a svi uključuju ono osnovno – kreativnost. 

Takav način rada su još tada prepoznale i velike tvrtke koje su počele koristiti ovu vrstu usluge – odnosno intelekt kreativnog pojedinca – na određeni period. 

Recimo da se bavite prodajom masažnih stolova. Danas bi bilo pametno da oglašavate svoj posao na društvenim mrežama, da ste u kontaktu s vašim obožavateljima i korisnicima online, da imate upečatljiv vizualni identitet – toliko upečatljiv da kupci prepoznaju vaš proizvod i bez reklame. Sve navedeno donosi dodatnu odgovornost, uzima jako puno vremena a nema baš previše toga zajedničkog s vašim početnim ciljem i osnovnim radom – prodajom stolova za masažu. 

U tom slučaju najbolje bi bilo pratiti korake velikih uspješnih tvrtki i za taj dio posla angažirati kreativnog pojedinca koji će vas zastupati na društvenim mrežama, pisati vam postove za blog, kreirati iz glave vizuale za društvene mreže, upečatljivi logotip i vizualni identitet, snimiti video i montirati, skladati glazbu za vaš kratki video – jer glazba je 50% videa! 

Emocije koje pojedinac osjeti kad upali bilo koji video su ono što ga tjera da pogleda video do kraja ili u suprotnom da ga odmah ugasi. Emocije, negativne i pozitivne, su ono što prodaje proizvod danas. Probajte se sjetiti ako postoji reklama koja vam se nije svidjela niti nakon što ste je vidjeli 300 puta. Stvarala bi vam osjećaj da proizvod ne vrijedi dok se niste našli u dućanu, vidjeli proizvod, kupili ga i donijeli kući bez obzira što vas je reklama živcirala. Odmah da naglasimo – to je sasvim normalno, dapače to je način na koji danas funkcionira marketing. Važno je da ciljana skupina proživi bar jednu emociju. Štoviše najbolje je kad je publika podijeljena, kad ima i negativnih i pozitivnih emocija u jednakom omjeru. Svaka reklama je na koncu reklama koja će pomoći da se za vaš proizvod čuje, bilo to u negativnom ili pozitivnom smislu. 

Vrsta posla vođena emocijama

Emocije su potrebne u svakom poslu danas, tako i u auto industriji. Da, upravo tako. Jeste li primijetili posebno jarku crvenu boju koju je prvu na svoja auta stavila svjetski poznata auto kuća – Mazda? 

Znate li kako se ta crvena boja zove? – Soul Red Premium Metallic.

Znate li zašto je ta boja odabir ovog auto diva? – Jer budi emocije!

Što je istina jer malo tko se neće okrenuti za autom te boje, pogotovo na lijep i sunčan dan, kad možete vidjeti i sitne pod-nijanse jarke boje kako se presijavaju na suncu. Za Mazdu možemo samo reći – kvalitetno odrađen posao. 

Tako jednostavan korak donosi jako puno baš zato što su emocije u pitanju. 

Samo bismo još dodali da je dizajner ove boje intelektualni vlasnik u cijeloj priči. S obzirom na uspjeh koji je ova boja donijela i na činjenicu da nitko ne može predvidjeti koliko će još Mazda dodatno zaraditi samo zbog ove boje – u ovom slučaju tvorac intelektualnog vlasništva može odrediti svoju cijenu. Na auto kući Mazda je za odlučiti hoće li tu cijenu prihvatiti ili ne. 

Najviše lajkova će dobiti slike i postovi koji se tiču hrane i/ili kućnih ljubimaca. Zbog toga lijepo slikana hrana će vas uvjeriti da ste gladni a slike ljubimaca će vas podsjetiti na vašeg ljubimca i razgaliti vas. 

Na koncu možemo reći da je intelektualno vlasništvo proizvod koji nosi visoku cijenu zato što je kreativnost individualna osobina. Sve i da angažirate tri različita profesionalca da vam dizajniraju vizualni identitet – dobiti će u konačnici tri kompletno različita proizvoda, odnosno tri unikata. Taj opisni pridjev – unikat ili jedinstveni proizvod – je nositelj vrijednosti intelektualnog vlasništva – zato što ne postoji niti jedan sličan njemu. 

U slučaju da imate kakav komentar ili pitanje, bilo bi nam zadovoljstvo da nam se obratite s povjerenjem. 


Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *